Lokförarutbildningen

Så här i början på dag tre av utbildningen så känns allting frotfarande mycket bra. I går så fick man en försmak på hur dagarna kommer se ut nu när vi kör vår inledande teori, 8 timmars dagar i skolbänken studerandes säkerhet, järnvägs begrepp samt fordonstyper, el och fysik. Börjar komma in i dygnsrytmen redan nu även om kroppen fortfarande säger emot något när man hasar sig ur sängen så hänger hjärnan med bättre än förra veckan.

I går så hade vi våra första "riktiga" lektioner, en SÄO lektion (säkerhetsordning) och en lektion i Elteknink. SÄOn är den största biten vi läser och även den som till en  början är lite svår att förstå då det tillkommer många nya begrepp och ord som man inte hört innan eller som i det vardagliga språket betyder helt andra saker. Men när man väl börjar skrapa på SÄO ytan så inser man att det oftast är sunt förnuft och logik i bakgrunden.

Eltekniken skulle kunna liknas vid högstadie fysik fast med gymnasial Ellära i bakgrunden. Med andra ord vi ska lära oss och kunna bas fysiken bakom ström, spänning, magnetism och resistans men även gå in djupare på själva tekniken bakom växlingssystem, transformatorer, traktionsmotorer och annat som hör järbvägen och tågfordon till. Här kommer även lite bilder från den första åkturen i dubbedäckaren X40


Kommentarer
Postat av: Emma

Säg mig, är det några kvinnor på denna utbildning? Eller är det bara karlar? ^^

2008-04-30 @ 08:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0